Mor med stress: 7 tegn på, at du skal passe bedre på dig selv

03marts

Mor med stress: 7 tegn på, at du skal passe bedre på dig selv

Posted by - Psykolog

mor med stress

“Mor med stress… Kan man få stress af at blive og være mor, tænker du måske? Det burde da være det mest naturlige…. jeg mener, vi er jo biologisk set programmerede til at være mødre”. Hvorfor er det så lige, at det kan være så forbandet svært at få enderne til at nå sammen og skabe et hverdagsliv i balance?

Advarsel: du vil muligvis opleve, at mine tone er temmelig bestemt og en anelse alvorlig i dette indlæg… kærlig, men bestemt! Det er mig magtpåliggende, at du virkeligt bliver rusket, så du ændrer kurs og begynder at tage dig bedre af dig selv.

”Jamen, jeg klarer det jo fint selv om, jeg godt kan mærke, at jeg er SÅ træt, tænker du måske. Jeg skal jo klare den… jeg må bare tage mig sammen… kæmpe endnu mere”.

Og helt skjult i dit inderste er der en stille stemme, som du nogle gange tillader at blive lidt tydeligere. Det er den stemme, der kærligt men bestemt stiller dig spørgsmålet om, hvor længe det mon kan fortsætte i det tempo og på den måde, som du lever lige nu.

Hvor længe kan du lege supermor og tro, at det ikke har nogle omkostninger?

Hvor længe kan du bruge flere ressourcer end du fylder på?

I dette blogindlæg vil jeg give dig 7 tegn på, at du er i det, jeg vil kalde ”det gule stress felt”. Det er feltet, hvor du skal til at passe bedre på dig selv, end du gør lige nu. Det er feltet, hvor du mærker fysiske og mentale symptomer på, at udmattelsen kommer snigende mere og mere.

I lægefaglige termer er det regulære moderate stresssymptomer, du mærker, som du skal tage alvorligt.

7 tegn på, at du er i det gule stressfelt:

  • Du sover dårligere, end du plejer. Måske har du svært ved at falde i søvn og blive i en god afslappende søvn? Du føler dig langt fra udhvilet, når du vågner om morgen
  • Du er træt og mangler energi
  • Du farer lettere op og har generelt en kortere lunte
  • Du har lettere til tårer end du plejer
  • Du trækker dig væk fra andre og putter med dine tanker
  • Dine tanker banker konstant rundt i hovedet og du har svært ved at ”slukke”
  • Du mærker en uro indeni og en rastløshed i kroppen

Åh, hvor føler jeg mig ramt… jeg kan kende mig selv i den liste… men der er altså ikke lige plads til, at jeg plejer mig selv. Der er så mange andre behov, der først skal opfyldes. Mine egne behov må altså vente. Sådan er det da at være mor, er det ikke?”

Både ja og nej: det er naturligt, at du når du føder dit første barn oplever en omvæltning af din verden og i en periode må tilsidesætte dine behov fuldstændigt. Det er klart at det lille spædbarn ikke kan vente.

Problemet opstår, hvis du fortsætter med at tilsidesætte dine egne behov 100%, som om dit barn fortsat i en alder af 12 år kræver det samme, som da han/hun var spæd….

Du risikerer at brænde ud og dit barn risikerer at blive et barn, der ikke bliver rustet til at klare sig selv, simpelthen fordi du helt tiden er der til at servicerer. Dit barn kommer ikke til at udholde små frustrationer og bliver dermed ikke forbedret på at klare livet store frustrationer. Dette kan potentielt set blive et temmeligt hårdt liv!

Og det ved jeg med sikkerhed, at du ikke ønsker for dit barn.

Risikoen for dig er, at du langsomt, men sikkert glider ind i det røde stress-felt. Typiske tegn på det røde felt er:

  • Du glemmer ting og har svært ved at holde den røde tråd i en samtale
  • Du er mentalt fraværende og bruger måske din telefon mere end du egentligt har lyst til
  • Du er aggressiv og kan faktisk slet ikke genkende dine egne reaktioner
  • Du orker ikke at være sammen med andre mennesker – heller ikke dine egen børn
  • Du har fysiske symptomer (ringen for ørerne, eksem forværres, forhøje blodtryk, mave-tarmproblemer og kronisk søvnbesvær)
  • Du spiser for meget eller glemmer at spise
  • Du har et øget forbrug af stimulanser (Cola, nikotin, alkohol)

Hvis du kan genkende dig selv på denne liste, så SKAL du søge læge med det samme.

Du skal stoppe op lige nu og tag kontakt. Du er ramt af alvorlig og potentielt set invaliderende stress. Resten af dette blogindlæg er ikke til dig.

”Åh, sikke dog et pessimistisk og sortsyn den liste frembringer… jeg kan simpelthen slet ikke forholde mig til at skulle lave alt muligt om i mit liv, for ikke at ryge over i det røde felt! Er du egentligt ude på at skræmme mig?”

Både ja og nej: jeg ønsker ikke at skræmme livet af dig, men jeg ønsker, at du SKAL begynde at tage dig selv og dine signaler fra kroppen alvorligt.

Jeg har været der, hvor jeg overhørte alle de i bagklogskabens klare lys meget tydeligt signaler. Jeg har i alt for mange år levet i det gule felt. Indtil den dag, hvor min krop sagde stop. Det ønsker jeg ikke skal ske for dig!

Nu er jeg taknemmelig over, at min krop var så hjælpsom, men dengang var jeg så fyldt op af skam over ikke længere at kunne klare den. Jeg måtte trække stikket fuldstændigt og sygemelde mig.

Hvis du har fulgt mig igennem en længere periode, vil du vide, at det blev til en længere sygemelding og en fyring oveni hatten.

De første 3 måneder havde jeg det virkeligt skidt. Jeg græd og orkede intet. Livet var slået helt i stykker og jeg kunne slet ikke se en vej videre.

Det påvirkede min selvopfattelse, og jeg fik virkeligt gang i den indre kritiske slavepisker.

Hvis jeg var dig (og mig selv og kunne spole tiden tilbage til før min sygemelding), så ville jeg ikke turde gamble med, hvor længe det kan fortsætte. Jeg ville i en idealistisk drømmeverden have så megen kærlighed til mig selv at jeg ikke nåede derud hvor min krop måtte tage over og på bedste autonome vis kollapse.

Øvelse til selvrefleksion:

Så prøv lige nu at stoppe op. Tag 2 minutter, hvor du tillader den lille stille indre stemme at få plads.

Hvad er det egentligt den prøver at sige til dig?

Hvor er du henne i dit liv lige nu?

Er du for det meste i det grønne felt, hvor du er god til at passe på dig selv og tanke op?

Eller er du alt for ofte og måske det meste af tiden i det gule felt, hvor du egentligt godt ved at det ikke holder i længden?

Jeg har lavet nedenstående model, så du kan danne dig et overblik over, hvor du er lige nu. Modellen kan bruges til at få konkrete ideer til, hvad du kan og vil ændre med udgangspunkt i de ting, der fungerer godt.

mor med stress

Hvad stiller du op, når du har konstateret, at du er i det gule stress felt?

  1. Lær dit stressmønster og dine symptomer at kende
  2. Find ud af hvad der stresser dig, og hvad der giver dig glæde
  3. Bed om hjælp
  4. Dyrk og styrk dit familiære og sociale liv
  5. Prioriteter – sig til og fra – og drop perfektionismen

(Kilde: Stressforeningen.dk)

Din vej videre

Hvis du synes, at det er alt for uoverskueligt at vende skuden på egen hånd, så tjek min 6 ugers workshop “Få mere overskud i hverdagen” ud, hvor jeg vil guide dig igennem din proces imod at blive bedre til OGSÅ at tage dig godt af dine behov.

For det er jo ikke et enten eller… altså enten dig 100% og 0% til dine børn eller omvendt dine børn 100% og 0% til dig. Det handler om at etablere et BÅDE OG, så der er plads til både dine og dine børns behov. Og det er muligt at nå derhen, hvor du har ro i maven, når du prioriterer dig selv. Du har god samvittighed, når din mand tage rover og du kan gøre noget for dig selv.

Det kræver mod, vilje og gode metoder, men det er muligt at lære at tage vare på dig selv. Pas godt på dig selv, så du bliver langtidsholdbar.