Om at begå fejl – Elsker du at fejle…

24september

Om at begå fejl – Elsker du at fejle…

Posted by - Psykolog

at begå fejlHvis du har det som mig, så elsker du nok ikke ligefrem at begå en fejl, vel?!

Det vækker i mig et ubehag og en ærgelse. Tidligere ville jeg med garanti tænke: “Hvor er jeg dog dum”. Jeg ville vende det indad og tænke, at det at fejle var relateret til mig som værende en dårlig person.

Jeg havde det, man i psykologien kalder et “fixed mindset”. Jeg troede, at hvis jeg begik en fejl, så var det nok fordi, JEG som person ikke var god til det – det var den, jeg var (og underforstået: jeg bliver jo aldrig anderledes).

Alle mennesker begår af og til fejl, så det er ikke realistisk muligt aldrig at begå en fejl igen. Måske du tænker, at det ville være den mest behagelige løsning.

“Tænk, hvis alt jeg gjorde og sagde var fuldstændigt spot on og helt rigtigt hver gang?!” tænker du måske. Hvis du har det ligesom jeg havde det, så vil du tænke, at DU så ville være helt rigtig.

Så hvad stiller du og jeg op, når ubehaget over en “fejl” sniger sig ind?

Jeg tænker tit på noget, jeg hørte en sognepræst sige i et program på DR, der kørte for nogle år tilbage. Programmet hed “Skriftestolen” og gik ud på, at almindelige danskere kunne skrifte anonymt på tv.

Præsten sagde:
“Det, du har indflydelse på, har du ansvar for – det, du ikke har indflydelse på, har du ikke ansvar for”.

Det er som sagt ikke realistisk muligt aldrig at fejle igen, så det parameter har du altså ikke indflydelse på.

Det, du derimod har indflydelse på, er, hvordan du opfatter det at begå en fejl.

Så hvordan har jeg ændret min måde at tænke på, når jeg begår en “fejl”? Jeg er begyndt at tænke anderledes, altså jeg tænker andre tanker om mine “fejl”.

Før var det nærmest en automatisk proces, når jeg synes, at jeg havde fejlet, hvor tankerne rullede ind over mig og gjorde mig ked af det og pustede til selvkritikken, så den fik frit løb.

om at begå fejl styr-dine-tanker-og-bliv-gladere

Din automatiske respons

Hvis du igennem en længere periode, måske hele dit liv, har været vant til at vende fejl indad og skælde dig selv ud, så kan det første skridt være, at du faktisk bliver opmærksom på, hvad det er, du gør ved dig selv. Det er jo den mest almindelige måde for dig at håndtere fejl på, så det kræver lidt øvelse at stoppe op.

Når du så har stoppet dig selv i din negative indadrettede talestrøm, så er det muligt at se mere realistisk på den fejl, du har begået, og det at fejle i det hele taget. Her er det vigtigt at se på “fejlens skadevirkninger”. Du kan jo f.eks. spørge dig selv: er det nogen, der er døde pga. fejlen? Simpelthen for at få lidt proportioner ind i din tænkning.

Du kan også dele ansvaret lidt mere ud: prøv at se på, hvilke andre faktorer end lige netop dig selv, der spillede ind i, at det gik, som det gik.

Den største forandring, som jeg har lavet i min tænkning, er, at jeg er gået fra at have et “fixed mindset” til at have et “growth mindset”. I dette mindset tænker jeg, at “hvis jeg er god til noget, så er det fordi, jeg har gjort en indsats og øvet mig!”.

Det er i dette mindset muligt at bære over med mig selv, når jeg begår en fejl. Og jeg garanterer dig for, at det er en meget mere behagelig måde at vurdere fejl på.

At lære at håndtere det at begå fejl – tænk dette:

1.Det er menneskeligt at fejle – jeg er ok, som menneske.
2.Er der nogle, der er døde af min fejl?
3. Det var ikke så godt, men det skal nok gå alt sammen!
3. Hvad kan jeg lære af, at jeg har begået en fejl?
4. Hvad kan jeg ændre, så fejlen ikke sker igen en anden gang?

Jeg er helt med på, at det er godt at påtage sig sin del af ansvaret, når fejl sker, og jeg er heller ikke bleg for at sige undskyld, men mange af os kvinder er simpelthen alt for hårde mod os selv og påtager os ofte HELE skylden for, når noget går galt.

Det skal vi holde op med, fordi det ødelægger vores sindsro og livsglæde, og fordi det simpelthen ikke er realistisk at tænke på den måde.

Hvis du vil lære at gå fra et mindset, hvor du slår dig selv oveni hovedet, når du begår en fejl til at kunne bære over med dig selv og se mere realistisk på det, så invester i din egen livsglæde nu.

Jeg har lavet et 6 ugers online forløb, hvor du trin for trin via video og opgaveark bliver guidet til at slippe selvkritikken og alle de tanker, der dræner dig og stjæler din sindsro.

Din investering er 1.995 kr. Du kan betale i 2 rater!

ja-jeg-vil-bryde-ud-af-selvkritikken-og-blive-gladere

Vær god ved dig selv, så du kan blive langtidsholdbar!