Stop din tanke, inden den bliver til 5 høns

08maj

Stop din tanke, inden den bliver til 5 høns

Posted by - Psykolog

stop din tanke

Måske du kender det her: du rammes pludseligt af ondt maven og en elendig følelse indeni…. Du bliver pludseligt så vred, at du skælder ud meget højt…. Det kom nærmest som lyn fra en klar himmel, kan du synes bagefter…

Eller måske du føler dig helt trist og alt synes gråt i gråt, selvom du ”har det hele”. Det kan også være, at du lige pludseligt mærker, hvordan nervøsiteten sniger sig op af dine ben og rammer dig lige i brystkassen, så du får svært ved at trække vejret?

Hvis du kan kende dig selv i noget af det beskrevne, så kan du i dette indlæg læse om, hvordan du kan lære stoppe op og blive bevidst, så du kan tage dig af dig selv, inden dine følelser stikker af med dig.

Du kan lære at forstå dine følelser, som de signaler, de evolutionært set er designet til at være. På den måde kan du nå at stoppe op, inden dominoeffekten indtræder, og du sidder tilbage med 5 larmende høns.

Hvordan en tanke kan blive til 5 høns

Vores hjerne er lumsk. Sådan er det bare.

Vi kapres meget nemt af vores følelser – de overmander os og får os til at sige og gøre ting, som vi bagefter ville ønske, at vi kunne tage tilbage.

Lidt forenklet kan man sige, at vreden får dig til at kæmpe, frygten får dig til at fryse eller flygte og afsky får dig til at trække dig tilbage. Disse 3 følelser tjener et overlevelsesmæssigt formål, nemlig at du skal kunne handle instinktivt, når du trues. Du reagerer hurtigt, hvilket giver god mening, når der er en reel fare.

Hvis du ikke stopper op, kan en tanke meget nemt blive til flere tanker, der igen aktiverer flere følelser. Lige pludseligt befinder du dig i en mental hønsegård med larm og kaglende høns, der skræpper op og larmer. Dette kaldes tankemylder, og måske du kan genkende min analogi til høns, hvis du har oplevet, at dine tanker og følelser stikker af med dig?

Det er faktisk helt almindeligt, at vores opmærksomhed qua vores hjernes design vandrer og slet ikke er til at styre. Vi bliver afledte og optaget af alt muligt hele tiden. Enten af fortidens oplevelser, som vi går og grubler over eller fremtidens bekymringer som vi ængstes over. Det er en træningssag at kunne komme til at være til stede i øjeblikket med nærvær og ro.

Opfattet eller reel fare?

Problemerne opstår, når du opfatter en situation, der egentligt ikke er farlig, som en trussel og reagerer instinktivt. Din opfattelse af situationen indebærer tidligere erfaringer fra lignende situationer, tanker der opstår i situationen, og de fornemmelser du får i din krop.

Så er det, at du kan komme til at råbe alt for højt af din mand eller dine børn. Du når simpelthen ikke at få tænkt dig om og kommer til at reagere ud fra din hurtige del af hjernen. Når du så har råbt for højt så er der en stor risiko for at du tager afstand far det du har gjort og så skælde rdig selv ud over at du skældte ud – du rulles ind i selvkritikkens spind, der medfører at du bliver ked af det eller måske endda vred på dig selv.

En tanke kan også få dig til at reagere hurtigt fra dine følelser. En enkelt tanke kan sætte en hel dominoeffekt i gang.

Lad mig give dig et eksempel fra min dag i dag.

Jeg trænede her til morgen i det træningscenter, der er i Ry Sundhedshus, hvor jeg holder til nu. En af de personlige trænere gik forbi og sagde: ”Du siger bare til, hvis du har spørgsmål om træning!”. Den første tanke, der ramte min bevidsthed, var: ”Åh nej, hun synes, at jeg gør det forkert!”.

Allerede der havde jeg instinktivt nået at lave en negativ tolkning af hendes budskab. Hendes venlige opfordring blev lavet om til et negativt klingende kritisk budskab rettet imod mig selv. Dette kunne helt sikkert have medført en masse andre tanker – den her kaldte dominoeffekt af negative selvdestruktive tanker med tilhørende følelser, der kunne have revet mig rundt i manegen.

Og hvor er det egentligt finurligt, at dette sker. Men det skyldes ene og alene det lumske hjernedesign – et temmeligt usmart design, som en af mine klienter klogt gennemskuede den anden dag. Og det har hun jo helt ret i.

Problemet kunne have vokset sig stort, hvis jeg havde ladet mine tanker og følelser ruller derud af og gensidigt forstærke hinanden. Jeg kunne måske endda have endt med at trække mig lidt i relationen, fordi jeg tillagde træneren er negativ intension (hvilket hun jo absolut ikke havde!).

Hvad stiller du og jeg op med den lumske hjerne?  

Vi har nu engang den hjerne, vi har, så det kan vi i udgangspunktet ikke gøre så meget ved. Altså forstået på den måde, at du aldrig vil kunne komme til at slukke for din hurtige del af hjernen, så den ikke reagerer.

Det ville heller ikke være hensigtsmæssigt for din egen overlevelse og mentale sundhed, hvis du ikke kunne mærke, når noget var truende for din sikkerhed.

Nej, det, der er målet, er at lære dit menneskelige sind at kende og at komme til at kunne genkende, når din lumske hjerne er på spil. På den måde kan du nå at stoppe op og tænke over, hvad du vil stille op, således at du ikke ryger i dine følelsers vold.

Du vil kunne reagere mere hensigtsmæssigt, selv om du er vred, bange eller væmmes ved noget.

Da jeg blev bevidst om min tanke, stoppede jeg op, og overvejede om det nu også var en realistisk tanke. Jeg forsøgte så at lede efter andre mere realistiske forklaring på, at hun sagde det, hun gjorde. Jeg kom frem til, at hun reelt gerne ville hjælpe mig, hvis jeg havde behov for dette – meget venligt af hende.

Dette medførte, at jeg kunne berolige mit system igen – der var jo ingen fare på færde (i form af, at hun syntes, at jeg udførte øvelsen dårligt/forkert), og jeg behøvede ikke at lade en tanke blive til 5 kaglende og irriterende høns i mit hoved.

stop din tanke

Hvis du gerne vil lære at forstå og tage dig af dit menneskelige sind, så du kan få ro på den mental hønsegård i dit hoved, så prøv denne øvelse:

  1. Øv din bevidsthed, så du bliver god til at registrere dine følelser: hvornår er du f.eks. vred? Hvordan føles vreden? Hvad kan trigge den? Hvad sker de ri din krop, når du er vred? Hvad bliver du motiveret til? Hvilke fantasier har du?
  2. Når du mærker dine følelser, så træk vejret dybt (dette bremser dominoeffekten, hvor det hele ruller, og du ender i et følelsesmæssigt rod). Du skal trække vejret ind gennem næsen og puste ud gennem munden. Gentag mange gange, indtil du mærker, at du beroliges.
  3. Læg nu mærke til dine tanker
  4. Stop op ved at tænke mere realistisk
  5. Find mindst 3 andre årsager til hændelsen, der er mere realistiske
  6. Mærk, hvordan dit følelsesmæssige niveau daler igen, og du beroliges
  7. Hvis du bliver klar over, at der er noget, du ikke kan få til at stemme, så gå ud og lav en dataindsamling. Spørg nysgerrigt til den, der sagde eller gjorde noget, du ikke forstod. I de allerfleste tilfælde vil du opdage, at der er en god forklaring

God fornøjelse

Ps: Hvis du bor i Aarhus, Silkeborg, Horsens, Skanderborg området, og du ønsker at arbejde struktureret på at lære dit menneskelige sind at kende, så du kan tage dig af det, så tjek mit træningshold i compassion ud.

Vi starter på torsdag d. 11/5 kl. 16 og mødes 8 gange i alt.

Her vil du kunne træne din bevidsthed om, hvad der sker i dit sind via meditationer, visualisering og vejrtrækning. Holdet er IKKE terapi, men træning i compassion, og hvordan du kan udskifte selvkritik med mere selvværd, så du kan opleve mere tilfredshed, indre ro og glæde i dit liv.

Hvis du har spørgsmål i fht., om holdet er noget for dig, så skriv (anne@medhinanden.dk) eller ring på tlf. 6165 3153

Du kan læse mere om træningen her: https://medhinanden.dk/selvkritik-selvvaerd-compassion-fokuseret-forloeb/